Kunst in het onderwijs
Tijdens mijn lessen in het onderwijs viel mij op hoe moeilijk de leerlingen hun fantasie konden overzetten naar een tekening of schilderij. Mijn doel is de creativiteit te stimuleren en handvatten te geven om deze creativiteit om te zetten in concrete projecten. Deze projecten kunnen tekeningen of schilderijen zijn, maar dat kunnen ook 3D beelden, videobeelden, spellen zijn of alles wat door de leerlingen zelf bedacht wordt.
Waarom gericht op de creativiteit?
Naar aanleiding van een paar recente lessen ben ik er van overtuigd dat de meeste leerlingen het moeilijk vinden hun fantasie te gebruiken als bron voor ontdekkingen op creatief/cultureel gebied. Ik ben bang dat het gamen op een Ipad een noodzaak om zelf dingen te ondernemen cq ontdekken, ontneemt. Zelf een voertuig in elkaar knutselen, een spel bedenken, of zelfs gewoon cowboytje spelen - wie doet dat nog?
Waarom is die ontwikkeling belangrijk?
Of je nu timmerman of neurochirurg gaat worden, er zullen momenten komen waarbij je naast je vakkennis al je creativiteit nodig zal hebben, om de beste oplossing voor de problemen waar je tegen aan loopt, te vinden.Vaak liggen de oplossingen vaak verder weg dan je normaal zou bedenken. Ik hoop een aanzet te geven om verder te zoeken.